Jak wybrać menora, który zapewni pomoc w rozwoju firmy?

Kluczem do maksymalnie efektywnego mentoringu biznesowego jest znalezienie mentora, który optymalnie wpisze się w Twoje potrzeby i oczekiwania. Warto wziąć pod uwagę dwa najistotniejsze czynniki: obszar działalności, z którego pochodzi ekspercka wiedza i doświadczenie mentora oraz cechy osobowe mentora i tzw. chemia w relacji mentor – mentee. Równie ważne jest znalezienie specjalisty, który dysponuje certyfikatem lub akredytacją, poświadczającymi jego mentorskie kompetencje. Jak wybrać mentora, który pomoże Ci rozwinąć biznes? Jak dotrzeć do osoby, z którą współpraca przełoży się na pomoc w rozwoju firmy oraz rozwój indywidualnych kompetencji? Poznaj nasze wskazówki!

Czytaj także: Mentor – kto to jest?

W czym ma Ci pomóc mentor biznesowy?

Zanim zaczniesz szukać mentora dla siebie, określ, jakiego obszaru ma dotyczyć mentoring w praktyce. Profesjonalni mentorzy specjalizują się w różnych dziedzinach, dysponują zróżnicowaną wiedzą i doświadczeniem zawodowym, którymi będą się z Tobą dzielić. Przeanalizuj więc swoje aktualne potrzeby oraz problemy i wyzwania biznesowe, z którymi obecnie się borykasz. Mentoring praktyczny może dotyczyć zarówno konkretnych zagadnień, jak i holistycznego rozwoju osobistego i zawodowego. Zastanów się więc, jakiego tupu porady biznesowe przydadzą Ci się w danym momencie, określając swoje cele i potrzeby.

​ Znajdź osobę, z którą chcesz współpracować!

W interaktywnej relacji mentor – mentee bardzo ważne jest dopasowanie nie tylko w zakresie merytorycznym, czyli wspomniana we wstępie chemia. Mówi się, że mentor powinien rezonować z Tobą i Twoją osobowością – wówczas współpraca jest maksymalnie efektywna. Dzięki tzw. chemii proces mentoringu będzie przebiegał sprawnie i bez zakłóceń wynikających z niedopasowania osobowości. Jak wybrać mentora, z którym… znajdziesz wspólny język?

Od dawna obserwujesz w mediach społecznościowych konkretnych mentorów? Regularnie czytasz artykuły lub słuchasz podcastów konkretnych mentorek? Być może wśród nich jest osoba, z którą możesz podjąć współpracę w ramach mentoringu biznesowego! Twój potencjalny mentor powinien posiadać rozleglejszą od Twojej wiedzę i większe od Twojego doświadczenie zawodowe, a także wyróżniać się obiektywizmem i umiejętnością krytycznego analizowania biznesowej rzeczywistości. Na tym etapie warto zdać się na intuicję, która prawdopodobnie najtrafniej podpowie Ci, że do danego mentora warto podejść bliżej, bo możesz się sporo od niego nauczyć, a jego porady biznesowe najwięcej Ci dadzą.

Mentoring w praktyce. Gdzie szukać mentora biznesowego?

Mentora możesz szukać poprzez znajomych, w Internecie i przy wsparciu różnego rodzaju organizacji specjalizujących się w mentoringu i współpracujących z najlepszymi mentorami na rynku.

  • Mentor biznesowy z polecenia – jeśli znasz osoby prowadzące swoje biznesy, które z powodzeniem korzystały lub korzystają ze wsparcia mentora, zapytaj o polecenie specjalisty lub organizacji oferującej usługi mentoringu.
  • Mentor biznesowy z Internetu – mentorzy działają w mediach społecznościowych, publikując autorskie materiały m.in. na Facebooku, Instagramie, w serwisie You Tube oraz biznesowym LinkedInie
  • Mentor biznesowy w miejscu pracy – menadżerowie pracujący w korporacjach mogą sprawdzić, czy przełożony lub dział HR oferują mentoring dla swoich pracowników
  • Programy mentoringowe – realizowane przez profesjonalnych mentorów; do programu możesz zgłosić się indywidualnie lub poprzez firmę, w której pracujesz (program mentoringowy w ramach B2B).
  • Organizacje skupiające ekspertów-praktyków m.in. mentoringu i coachingu, opracowujące standardy mentoringu, realizujące certyfikowane kursy oraz oferujące profesjonalne usługi w różnych obszarach – przykładem takiej organizacji jest międzynarodowa EMCC (European Mentoring & Coaching Council).

Przestrzenią, za pomocą której dotrzesz do doświadczonych, certyfikowanych mentorów o rozwiniętych kompetencjach miękkich, jest także platforma MentorNow.

Mentoring i zarządzanie. Jak wybrać mentora dla swojego biznesu?

Masz już potencjalnego kandydata lub kandydatów na mentora? Zanim zdecydujesz się na podjęcie długotrwałej współpracy z konkretną osobą, sprawdź, czy odpowiada Ci jej sposób pracy, zwróć uwagę na to, na ile komfortowo czujesz się w rozmowie. Mentor poszerzy Twoją perspektywę, wskazując określone porady biznesowe. Możesz liczyć też na transparentny i całkowicie szczery, ale nie bezkrytyczny, feedback. Dobry mentor powinien również wierzyć w Ciebie i Twój potencjał!

Na jakie kwestie zwrócić uwagę wybierając mentora? Jaką wiedzę, doświadczenie i kwalifikacje powinien posiadać mentor?

  • Twarda wiedza i/lub umiejętności z danego obszaru biznesowego – może to być know-how dotyczące zarządzania firmą, zarządzania zespołem, zarządzania finansami, opracowywania strategii i planów biznesowych, prowadzenia negocjacji, konstruowanie i optymalizacja rozmaitych systemów itp.
  • Miękkie kompetencje mentoringowe – to cechy i umiejętności decydujące o tym, że człowiek posiadający zawodową wiedzę i doświadczenie, będzie umieć efektywnie dzielić się swoim know-how z mentee, skutecznie wspierając go w jego rozwoju i konkretnych wyzwaniach; mentor powinien sprawnie posługiwać się profesjonalnymi narzędziami mentoringowymi, dopasowując sposób prowadzenia mentoringu do cech osobowych mentee i jego aktualnych potrzeb.
  • Certyfikaty, akredytacje – formalny profesjonalny mentoring wymaga od mentora posiadania stosownego zaświadczenia potwierdzającego jego kompetencje.

Wybierając mentora biznesowego, sprawdź również, jakie formy współpracy oferuje. Do wyboru są m.in.: sesje mentoringowe 1:1 (interwencyjne i długoterminowe), mentoring grupowy oraz kompleksowe programy mentoringowe.

Pomoc w rozwoju firmy a mentoring. Podsumowanie

Jak znaleźć kompetentnego mentora biznesowego? Aby dobrze trafić, skorzystaj z poleceń, mediów społecznościowych lub organizacji zrzeszających profesjonalnych mentorów. Jak wybrać mentora? Zacznij od sprecyzowania własnych celów i potrzeb. Przeanalizuj aktualną sytuację zawodową i etap, na którym znajduje się Twój biznes. Określ lukę w swojej wiedzy i doświadczeniu, którą chcesz wypełnić ekspercką wiedzą. Być może mierzysz się z konkretnym problemem lub wyzwaniem bądź potrzebujesz wsparcia, by wystartować z jakimś projektem? Postaw na mentoring praktyczny. Pamiętaj, że mentor biznesowy powinien rezonować z  Twoją osobowością, szanować Twoją indywidualność i wspierać Cię poszerzając Twoją perspektywę.

 

magda
magda

Dlaczego liderzy potrzebują mentorów

Dlaczego liderzy potrzebują mentorów

Czytaj dalej
Kiedy stosujemy mentoring i po co?

Kiedy stosujemy mentoring i po co?

Czytaj dalej
Mentoring biznesowy – co to jest i dlaczego warto?

Mentoring biznesowy – co to jest i dlaczego warto?

Czytaj dalej