Jakie są najważniejsze cechy skutecznego lidera?

Jakie są najważniejsze cechy skutecznego lidera? 

Lider stanowi jeden z najważniejszych elementów każdego zespołu czy organizacji. Ma bezpośredni wpływ na zachowania pracowników. To od niego zależy w jaki sposób reszta zespołu będzie wykonywała swoje obowiązki. Jakie są cechy skutecznego lidera?

 

Wizja


Po pierwsze – każdy zespół potrzebuje celu (nie tylko takiego w tabelce Excela). Dobry lider to przede wszystkim człowiek z wizją. Ktoś kto wie, gdzie zmierza oraz potrafi ten cel jasno przedstawić  współpracownikom. Swoją pasją i charyzmą motywuje pracowników oraz pokazuje im drogę. Ma to niezwykłe znaczenie w kontekście funkcjonowania zespołu. Drużyna, która wie dokąd zmierza, na czele ze swoim liderem, to ta, która prawdopodobnie osiągnie sukces. Jak pisze Agnieszka Bilińska, doświadczona mentorka Fundacji Liderek Biznesu: „Umiejętność wyznaczania wizji, celów i kierunków działania. Lider wie dokąd zmierza i wie czego chce. Widzi wyższy cel i potrafi go dobrze zdefiniować. Jest w stanie zobaczyć siebie i swoją organizację w perspektywie kilku lat do przodu”.


Komunikacja


Po drugie – skuteczna komunikacja jest drugą niezbędną cechą lidera. Dobry przywódca wie jak, co oraz kiedy przekazywać. Oczywiście komunikacja ta musi być jasna, zwięzła i przejrzysta. Ponadto, dobry lider potrafi również słuchać. Wie kiedy powinien wypowiedzieć swoją opinię, a kiedy wysłuchać w ciszy tego, co współpracownik ma do powiedzenia. Pracownicy potrzebują poczucia bycia wysłuchanym, a lider powinien im to zapewnić. W taki sposób obie strony mogą się czegoś od siebie nauczyć.


Empatia


Po trzecie – empatia to jedna najważniejszych cech lidera. Jest jedną ze składowych inteligencji emocjonalnej, pozwalającej na współodczuwanie emocji innych osób. Dobry przywódca powinien charakteryzować się wysokim poziomem empatii, aby lepiej rozumieć swoich współpracowników. Jak mówi Anna Lubowska, jedna z Mentorek MentorNow: “ (…)Empatia to bardzo istotny atrybut osobowościowy lidera. Wpływ na nią mają predyspozycje biologiczne oraz czynniki środowiskowe czy wychowanie. Człowiek uczy się empatii w toku rozwoju społecznego, od najmłodszych lat. Teoretycznie rozwój empatii jest możliwy w każdym wieku. Jest to jednak, moim zdaniem trudne. Największą barierą jest uświadomienie sobie, że brakuje mi empatii i że to może być przyczyną mojej trudności w roli lidera. Mentor może nam pomóc to dostrzec”.


Decyzyjność


Po czwarte – bycie liderem nieodłącznie związane jest z podejmowaniem wielu, często trudnych decyzji. Z pewnością przywódca, pomimo ograniczonej ilości informacji, często musi podejmować trudne decyzje. To niełatwa do opanowania umiejętność, wymagająca dużego doświadczenia, opanowania emocji i szybkiego kalkulowania konsekwencji czy prawdopodobieństw. Dobry lider musi zmierzyć się z wieloma wyborami, za których konsekwencje podejmie odpowiedzialność. 


Przykład


Finalnie -najlepszą motywacją dla pracowników jest przykład ze strony zarządzającego/kierownika. Ponadto, lider powinien najwięcej wymagać od siebie tak aby dawać przykład swoim współpracownikom. Ważna jest spójność między słowami, a czynami. Nikt nie będzie słuchał osoby, która dużo mówi a mało robi. Dlatego też ważne jest, aby lider pracował co najmniej tak dużo i ciężko jak jego pracownicy. To właśnie sprawi, że zyska on w oczach swojego zespołu wiarygodność i szacunek.