Jaki powinien być mentor?

Jaki powinien być mentor?

Mentoring staje się w naszym kraju coraz bardziej popularny. Wiele osób, które na poważnie myślą o rozwoju w kontekście zawodowym, zdaje sobie sprawę, że osiągnięcie pewnych celów samemu, bez wsparcia doświadczonych ekspertów, zajmuje zbyt dużo czasu. Rozmowy z fachowcami pomagają w rozwijaniu kompetencji oraz pozwalają dostrzec nowe możliwości i wykorzystać szanse pojawiające się na rynku pracy czy w biznesie. Nie każdy jednak wie, jak rozpoznać dobrego mentora i jakimi cechami powinien się on odznaczać. Jesteś jedną z tych osób? Zapraszamy do lektury tego artykułu, który dokładniej opisuje to, jaki powinien być dobry mentor.

Czytaj także: Profesjonalny mentor – kto to i jaka jest jego rola

Kluczowe cechy dobrego mentora

Czy wystarczy, aby mentor osiągnął sukces i doskonale realizował swoje zawodowe ambicje? Zdecydowanie nie. Dobry mentor to ktoś więcej, ktoś, kto posiada odpowiednie kompetencje i umiejętności, zarówno twarde jak i miękkie. Na co zwrócić uwagę?

Doświadczenie biznesowe

Aby zapewnić maksymalną efektywność programu mentoringowego, powinieneś wybrać eksperta, który posiada wiedzę i doświadczenie biznesowe w określonej, interesującej Cię dziedzinie. Praktyczne wskazówki, przykłady rozwiązań czy wnioski z porażek, którymi dzieli się mentor, umożliwiają mentee przyjrzeć się różnym opcjom i samodzielnie podejmować trafniejsze decyzje biznesowe. Niewiele osób ma szansę zrozumieć Cię lepiej niż Twój mentor, który zdążył przejść już podobną drogę i być może wielokrotnie podejmował zbliżone do Twoich działania.

Akredytacje lub certyfikaty

Profesjonalny mentor – oprócz doświadczenia w biznesie – wnosi w proces sesji mentoringowych techniki i narzędzia, które umożliwiają prowadzenie ich w sposób jak najbardziej efektywny. Certyfikat Mentora Szkoły Mentorów Biznesu czy akredytacja uznanych na świecie organizacji, takich jak np. European Mentoring and Coaching Council, stanowią doskonałe potwierdzenie merytorycznego przygotowania mentora do pełnienia swojej roli: stosowanie dobrych praktyk i kodeksu etyki, wysokiej skuteczności oraz profesjonalizmu.

Budowanie relacji

Ważnym czynnikiem wpływającym na jakość prowadzonego procesu mentoringowego jest także umiejętność budowania relacji, której jakość znacząco wpływa na efekty współpracy pomiędzy mentorem a mentee.

Zdolność do zadawania właściwych pytań

Bardzo ważną cechą, istotną zarówno z punktu widzenia przebiegu konkretnej sesji, jak i jej szeroko rozumianych efektów, jest umiejętność stawiania odpowiednich pytań. Wiąże się ona bezpośrednio z aktywnym słuchaniem, zdolnością zrozumienia potrzeb mentee i wyzwania, z którym przychodzi na spotkanie – bez tego trudno bowiem o adekwatne komentarze. Mentor może zapytać o Twój cel, o to, co już wykonałeś na drodze do jego spełnienia, co jeszcze możesz zrobić, jakie rozwiązania mogą przyczynić się do jego realizacji lub co możesz zrobić, żeby zacząć działać. Dobre pytania potrafią przeformułować sposób myślenia mentee, sprawić, że spojrzy on na swoją sytuację zawodową z nowej, „świeżej” strony oraz zauważy dotąd niedostrzegane szanse – jednym słowem: zamieni problem na szansę.

Komunikatywność

Komunikacja to podstawa. W procesie mentoringu niezbędne jest aktywne słuchanie oraz umiejętne, szczere i sprawne formułowanie komunikatów. Dobrym mentorem nazwiemy więc osobę, która potrafi w sposób prosty i zrozumiały udzielić konkretnej informacji zwrotnej, wskazać dobre i słabe strony mentee oraz wyrażać się w sposób zrozumiały dla odbiorcy. Nazywanie rzeczy po imieniu, określanie, jaki kierunek myślenia jest w kontekście danej sytuacji biznesowej właściwy, a który nie, to cechy, którymi musi dysponować osoba, mająca dawać przykład i inspirować do działania. Mentor powinien być także dobrym obserwatorem – tylko wówczas będzie on gotowy do stawiania odpowiednich pytań.

Dobra energia

Mentor przede wszystkim powinien być również życzliwy, transparentny, uważny – być osobą, która sprawi, że dobrze poczujesz się w jego towarzystwie. Nawet najbardziej doświadczony ekspert, posiadający szeroką wiedzę z obszaru, w którym się poruszasz, nie stanie się dla Ciebie inspiracją, jeśli nie uda się Wam stworzyć relacji opartej na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Niezbędna jest pewna nić porozumienia, nieuchwytne „flow”, szczere zaangażowanie, entuzjazm, a dla niektórych być może podobne poczucie humoru. Relacja mentoringowa nie będzie skuteczna, jeśli nie poczujesz się swobodnie.

Wybierz dobrego mentora i rozwijaj skrzydła w biznesie

Profesjonalnie podchodzący do swoich obowiązków mentor to ktoś, kto dobrze czuje się w tej roli, nie działa na siłę, nie poucza, lecz motywuje, wspólnie z mentee pracuje nad konkretnym celem, korzystając z doświadczeń obu stron w partnerskim procesie. To osoba szanowana, ceniona i przede wszystkim lubiana.

W jaki sposób dokonać wyboru mentora? Swoją decyzję możesz poprzedzić zapoznaniem się z opiniami/rekomendacjami lub opisem zamieszczonym pod profilem wybranego mentora w internecie.

Dobrym doradcą w tym zakresie może okazać się również Twoja intuicja